måndag 15 oktober 2012

HEJ

Till er som läser min blogg och inte känner mig säger jag HEJ!

Jag har nu varit i London i ungefär sex veckor och jag trivs hur bra som helst.

Organisationen som jag åker med heter Swedish Connection och drivs av en trevlig dam vid namn Marie. Om man vill åka med organisationen så är det lite formulär man ska fylla i och lite annat som man ska skicka in. Bland annat så måste man ha två childcare referenser, en character referens, engelskt CV,  utdrag ur polisregistret, en hälsorapport från en läkare och man måste skriva ett personligt brev som beskriver dig, ditt liv och dina intressen. Det personliga brevet används sedan för att para ihop dig med en familj som matchar. Jag kan också nämna att det är helt gratis att åka med denna organisationen och under hela året man befinner sig i London så kan man ta kontakt med Marie om det är något man undrar över eller behöver hjälp med.
När alla formulär är skickade och godkända så börjar Marie jakten på att hitta en familj som passar dig och dina önskemål. Dina formulär skickas till olika familjer, om de tycker att du verkar intressant så skickar Marie sedan familjens formulär till dig. Om du tycker att familjen skulle passa sig så tar du kontakt med familjen via mail och bestämmer sedan en tid att prata på telefon eller på skype. Om allt går bra och ni tycker om varandra och har pratat några gånger eller kanske mailat varandra, så har du helt plötsligt blivit deras au pair. Ibland krävs det att du pratar med några familjer innan du känner att du hittat rätt.

Att hitta i London kan ibland vara ett stort mysterium. Oftast får man kolla upp platsen man ska till på google maps och sedan med hjälp av ( Transport of London ) se hur man tar sig dit på smidigast sätt. Är det buss, tåg eller tub som gäller? Det är helt olika. Oftast lönar det sig också att fråga förbipasserande var platsen man ska till ligger, då gäller det oftast att ni vet ungefär vart ni ska eller att ni har sån tur att personen ni frågar har internet på telefonen så hen kan kolla upp det åt er. En smart sak är också att ha med sig en "A-Z London" som är en kartbok att ha med sig i väskan.

Att hitta vänner i London är inte svårt alls. Det är helt okej att åka hit helt ensam. Även om jag hade turen att åka hit med tre av mina närmsta vänner så känner jag flera personen som inte kände en människa innan de kom hit. Svaret på denna fråga är FACEBOOK! Där finns ett flertal grupper för au pairer i London. Det är helt okej att skriva "Hej jag heter Cecilia, bor i Clapham och skulle gärna vilja träffa någon och hitta på något skoj". Pling* och du har tio nya vänner.

I London finns det alltid något att göra för att inte få tråkigt. Träffa folk, fika, shoppa, gå på museum, titta på folk, äta glass... ja, vad som helst. I London finns det något för alla!

5 kommentarer:

  1. Är swedish connection stort? hur många familjer fick du kontakt med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte en särskilt stor organisation tror jag, hittills i år så är det nog runt hundra personer som åkt. Jag fick kontakt med runt fem familjer innan jag bestämde mig för vilken jag tyckte bäst om. Jag hade turen att min favvisfamilj ville ha mig med.

      Radera
  2. TACK för svaren :) nu vart jag ännu mer peppad. Vi kanske ses i London snart då!! /Emma

    SvaraRadera
  3. Måste man ha erfarenhet av barnpassning för att få åka med dom? Och i så fall hur mycket? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer inte ihåg exakt hur mycket men man ska i alla fall ha erfarenhet och två referenser som kan skriva om dig och berätta om hur du är med barn. Om du inte har det än så passa nån släkting eller nåt. Det viktigaste är egentligen att du känner att du kan hantera barn.

      Radera