fredag 5 oktober 2012

Köttfärssåsen

Det finns ett problem med mina kära barn jag tar hand om, och det är att de inte gillar sås! För ett tag sedan gjorde jag en köttfärssås som Chloe faktiskt tyckte om men som Jed var väldigt skeptisk till. Den gjorde mestadels på grädde, mjölk och tomatpurré. Idag tänkte jag göra ett nytt försök men i en lite mer annorlunda variant. Denna gången använde jag mycket krossade tomater och bara en liten gnutta grädde. Jag hällde även i oregano. För mig är detta inget ovanligt sätt att göra köttfärssås på men för barnen var detta en helt ny upplevelse. Jag stod och dummförklarade mig själv samtidigt som jag lagar mat eftersom barnen 1) inte tycker om tomat, 2) inte tycker om oregano, eller några kryddor alls egentligen.
Jag var snäll nog att servera såsen i kanten av pastan och när jag ställde fram skålarna framför barnen bad jag en tyst bön och tänkte att detta aldrig kommer gå hem. Jed började äta bara av pastan utan att smaka såsen till att börja med, jag sa inget eftersom jag tänkte att snart kommer den "torra" pastan vara slut och då måste han till slut smaka såsen ändå. Chloe där emot gojsade ihop allt och hällde tonvis med ketchup på. Jag sneglade på henne när hon tog första tuggan men hon sa ingenting, inte heller efter andra. Men efter tredje tuggan log hon brett och sa "this is delicious!". Snacka om att det var som en sten som lättade från hjärtat. Efter det dröjde det inte länge innan Jed högg in på köttfärssåsen han också utan att klaga det minsta.

Om ett år när jag lämnar familjen ska jag ha gjort barnen till såsätande huliganer!

2 kommentarer: